ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 田園調布学園大学紀要
  2. 第17号(2022,令和4)

<研究論文>自閉スペクトラム症の青年の親を対象としたペアレント・トレーニング:親子関係の補強に主眼を置いたアプローチの試行

https://dcu.repo.nii.ac.jp/records/658
https://dcu.repo.nii.ac.jp/records/658
45bf760c-2bb0-407c-b175-5cc831890f00
名前 / ファイル ライセンス アクション
22_02.pdf 本文(PDF) (803.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-31
タイトル
タイトル <研究論文>自閉スペクトラム症の青年の親を対象としたペアレント・トレーニング:親子関係の補強に主眼を置いたアプローチの試行
タイトル
タイトル Parent Training for Parents of Adolescents with Autism Spectrum Disorder: An Approach Focused on Reinforcing the Parent-Child Relationship
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ペアレント・トレーニング
キーワード
主題Scheme Other
主題 自閉スペクトラム症
キーワード
主題Scheme Other
主題 青年期
キーワード
主題Scheme Other
主題 親子関係
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 parent training
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 autism spectrum disorders
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 adolescence
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 parent-child relationship
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 温泉, 美雪

× 温泉, 美雪

WEKO 1449

温泉, 美雪

Search repository
小野寺, 敦子

× 小野寺, 敦子

WEKO 1450

小野寺, 敦子

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1451
姓名 Onsen, Miyuki
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1452
姓名 Onodera, Atsuko
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,自閉症スペクトラム症のある青年期の子どもを持つ親を対象に,親子関係の補強に主眼を置いたペアレント・トレーニングプログラムの効果を検証することであった。プログラムでは親に対し,自閉スペクトラム症の特性や青年期の子どもに合わせた指示の出し方ならびに褒め方について心理教育を行った。また,親はホームワークを行い,子どもへの効果的な対応方法を探った。さらに,親は自分の子育てと子どもの特性について親同士で意見交換を行った。その結果,親は子どもの意図や特性に応じて対応し,子どもが納得するような指示やほめ方ができるようになった。親子関係は良好になり,子どもの外在化行動や内在化行動ならびに親の精神状態は概ね改善された。今後,ペアレント・トレーニングのスタッフを養成し,思春期特有の問題解決に対する親のニーズに応えていく必要性が示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to examine the effectiveness of a parent training program focused on strengthening the parent-child relationship for parents of adolescents with autism spectrum disorders. In order to respond appropriately to their children, we provided them psychoeducation about the trait of autism spectrum disorders and how to give directions and praise tailored to adolescents. In addition, parents explored effective ways to respond to their children in their homework assignments. Furthermore, parents exchanged views on their parenting and children’s trait. It was revealed that parents were able to respond to their children's intentions and traits, and were able to give directions and praise in a way that was acceptable to their children. The parent-child relationship improved extremely, and the children's externalizing and internalizing behaviors and the parents' mental state generally improved. We suggest the needs to train staffs of parent training, and meet the parents’ need to solve problems specific to adolescents from now on.
書誌情報 田園調布学園大学紀要
en : Bulletin of Den-en Chofu Unibersity

号 17, p. 17-40, 発行日 2023-03
出版者
出版者 田園調布学園大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-8205
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 08:21:07.598012
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3