@article{oai:dcu.repo.nii.ac.jp:00000552, author = {Ree, Scott}, issue = {10}, journal = {田園調布学園大学紀要, Bulletin of Den-en Chofu University}, month = {Mar}, note = {Over the past several years, the government of Japan has shifted its legislative and policy approach to disability in the area of education to a more social model that emphasizes rights and social justice and promotes greater inclusion. Of particular note is the adoption of the concept of reasonable accommodation, which can arguably be viewed as a proactive legal measure. The challenge going forward is to successfully move from laws and policy to more widespread practice. This paper reviews Japan's ongoing transition and through a comparison with Australia’s longer history of inclusive education, identifies several areas, including stronger reasonable accommodation guidelines and enforcement, where Japan's legal and policy framework will likely need further modification to overcome countervailing socio-economic forces, entrenched attitudes and administrative norms., 日本政府は過去数年にわたり、教育分野における障碍者に対する法律や政策を、権利と社会的公正を重視し、インクルージョンを推進する、より大きな社会的モデルに転換してきた。特に注目すべきは、合理的配慮の理念を採用したことで、その理念はほぼ間違いなく法的な事前対策と見なすことは可能である。今後の課題は、法律や政策からより広範な実へとうまく移行させることである。本論では、変化しつつある日本の現状を概観し、インクルージョン教育において日本より長い歴史を持つオーストラリアと比較することで、より強力な合理的配慮のガイドラインとその施行をはじめ、いくつかの分野での課題を明らかにする。それによって、日本の法的政策的枠組みが、対立する社会経済的勢力、凝り固まった態度、官僚的な規範を克服するために、さらなる是正が必要であることが理解されるであろう。}, pages = {51--68}, title = {<研究論文>Inclusive Education in Japan and Australia: A Comparative Legislative and Policy Analysis}, year = {2016} }